Werkgeversverklaring in 2021

Wil je een hypotheek afsluiten, dan is het van belang dat de hypotheekverstrekker op de hoogte is van jouw inkomen. Met een werkgeversverklaring geef jij een inkomensverklaring voor jouw hypotheek. De hypotheekverstrekker krijgt hierdoor meer zekerheid dat jij de lasten van de hypotheek kan betalen. Wat is een werkgeversverklaring en wat verandert er in 2021? Wij geven jou hieronder meer informatie.

De werkgeversverklaring

Een werkgeversverklaring is een document waarin alle informatie staat verwerkt over jouw inkomen in loondienst. In deze schriftelijke verklaring vult jouw werkgever jouw jaarinkomen in en geeft hij aan of jij een vast contract hebt of krijgt bij gelijkmatig functioneren. Heb je een contract voor bepaalde tijd? Dan vult de werkgever de intentieverklaring in als onderdeel van de werkgeversverklaring. De voorwaarde geldt dat je op hetzelfde niveau blijft functioneren en dat bedrijfsomstandigheden niet veranderen.

In het geval dat je als uitzendkracht of flexwerker in dienst bent, kun je aan het uitzendbureau een perspectiefverklaring aanvragen.

Eisen werkgeversverklaring

Aan een werkgeversverklaring zitten bepaalde voorwaarden en eisen verbonden:

  • De verklaring dient geheel ingevuld te worden. Alle vragen moeten ingevuld/aangekruist zijn;
  • De verklaring dient ingevuld te worden door de werkgever;
  • De verklaring kan digitaal en schriftelijk ingevuld worden;
  • Er moet een handtekening van de werkgever geplaatst worden op de verklaring;
  • NHG stelt geen eisen aan de kleur inkt en handschriften;
  • Verbeteren en doorstrepen van de antwoorden is niet toegestaan;
  • De datum van jouw indiensttreding en naam en adresgegevens moeten overeenkomen met jouw salarisstrook;
  • De werkgeversverklaring zijn 2 maanden na afgifte geldig. Normaal gesproken is dit 3 maanden, maar met de huidige coronacrisis is dit in maart 2020 ingekort tot ten minste 31 december 2020.
  • Een firmastempel is niet verplicht.

Wijziging werkgeversverklaring 2021

De reden voor de wijziging van de werkgeversverklaring is een beter en sneller beeld creëren van de huidige klantsituatie voor de geldverstrekker. De klant heeft hierdoor ook sneller duidelijkheid over de hypotheekaanvraag.

Benieuwd naar de nieuwe werkgeversverklaring of heb je een andere vraag? WIM hypotheken helpt graag. Neem gerust telefonisch contact op via 085 0656871 of mail naar info@wimhypotheken.nl.

Werkgeversverklaring in 2021

Meer weten of geïnteresseerd in een vrijblijvend gesprek?

Vul het formulier in en wij zullen zo snel mogelijk contact met jou opnemen.

WIM Hypotheken

Falconstraat 15, 1448 WL Purmerend
T: 085-0656871
E: info@wimhypotheken.nl